Boaormen


För ett par veckor sedan bakades det en rulltårta i tv-programmet God kväll. Jag tyckte den verkade jättespännande och beslöt mig för att testa den till familjens kräftskiva. 
Chokladrulltårta med färska bär & cheesecakefyllning kallas den på svt. Då jag såg den färdiga skapelsen på diskbänken hemma hos mina föräldrar utropade jag: "det ser ut som en Boaorm !" 
"Boaormar är väl inte gröna!?" Replikerade min mamma. 
"Är de inte?"
"Nä, det är väl mamba som är grön."
Äh, skitsamma. Jag vill inte kalla mitt bakverk för mamba. Det ÄR en Boaorm !
Och här följer receptet:

Rulltårtan:
4 ägg
1dl strösocker 
2 tsk vaniljsocker 
1/2 dl potatismjöl
1 1/2 dl mandelmjöl
2msk kakao
1tsk mortlad kardemumma 

Separera äggen. Vispa vitor med 1/2 dl socker till hårt skum . Blanda de torra ingredienserna. Vispa gulor med 1/2 dl socker fluffigt . Sikta ner det torra (jag tog en stor sil men allt gick inte igenom maskorna så jag hällde i det sista som det var). Rör ner lite av vitorna och vänd ner det sista så att det fortfarande är luftigt. Bred ut på bakplåtspapper, ca 30x40 cm. Grädda mitt i ugnen i 175 grader, i 10 minuter. Efteråt stjälp upp den på ett bakplåtspapper som sockrats. Lägg en fuktig handduk över så kakan inte torkar!

Fyllningen:

200 gram färska bär ( jag blandade blåbär, hallon och röda vinbär)
300 g naturell färskost 
1dl vispgrädde 
1tsk vaniljsocker 
 1/2 dl florsocker 
50 g riven mandelmassa
Rivet skal av 1 citron

Vispa grädde och färskost med elvisp och rör ner övriga ingredienser utom bären.
Bred ut fyllningen på rulltårtsbotten och strö över bären. Rulla ihop. 
Jag färjade marsipan grön med karamellfärg och kavlade ut. Sedan lade jag den över rulltårtan som ett skal och vispade grädde och klickade ut ovanpå. Och garnerade med bär. 

Det blev gott men inte alls så himlastormande som jag väntat mig . Om jag skulle göra om den, vilket är tveksamt med tanke på hur arbetsamt det var, men OM jag gör om den... Då hoppar jag över både kakaon och kardemumman. Det blev bara too much. Det känns som att det var allt i den, men smakerna tar ut varandra och kombin av citron, vanilj, choklad, kardemumma, crème cheese låter gott i teorin men som sagt- för mycket av det goda. 
Mamma gillade inte citronsmaken men det gjorde jag. Och marsipan är gott och förhöjer intrycket av lyx.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lindagerdin.blogg.se

Jag har länge velat blogga som många andra verkar göra men jag har inte lyckats välja nisch, tills min syster beordrade mig att skriva om hur bak- och matlagningstokig jag är.... jag är kräfta och ju äldre jag blir desto mer kräftlik blir jag. Och som kräftan är jag svag för sötsaker, rör gärna i grytor och dricker ett glas vin till. Jag älskar att baka. Under en lång tid undvek jag bakning just för att det anses fel av många att äta saker (sötsaker) ur ett GI-perspektiv, tills jag insåg att vaddå!? jag lever i världen, jag har det här livet och tiden rusar, så varför inte passa på att stanna upp och... NJUTA! Jag försöker göra det jag mår bra av. God mat. Motion. Bakning. Läsa intressanta populärvetenskapliga böcker. Skriva. Skapa. Måla. Sjunga. Jag vill göra det bästa av den tid på jorden jag har tilldelats! Och om kakor gör mig lycklig...

RSS 2.0