Kolakakor

Min pappa äter kakor till kaffet varje dag. Oftast köpekakor, ett faktum jag opponerat mig emot. "Det kan inte vara nyttigt? Är det inte en massa tillsatser och konstiga fetter?" Så jag erbjöd mig att varje helg komma hem till mina föräldrar och baka. Första lördagen bakade jag kolakakor. En vecka senare då jag kom tillbaka till dem inspekterade jag kakburken... den var nästan tom! Mamma berättade att pappa brukar ta två till varje kaffekopp. Det kan hända är inte så nyttigt ens med hembakat, men nu fick jag en ursäkt att baka mer.
 
Recept på kolakakor:
 200 g smör
1 3/4 dl socker
7 dl vetemjöl (350 g)
2 tsk bakpulver
1 1/2 msk sirap
2 msk vaniljsocker
 
Blanda allt och dela upp i mindre bitar som ska rullas till fingertjocka längder. Lägg dem på plåt och platta till med gaffel. Grädda i 175 grader 10-15 minuter. Skär dem i sneda kakor innan de kallnar.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lindagerdin.blogg.se

Jag har länge velat blogga som många andra verkar göra men jag har inte lyckats välja nisch, tills min syster beordrade mig att skriva om hur bak- och matlagningstokig jag är.... jag är kräfta och ju äldre jag blir desto mer kräftlik blir jag. Och som kräftan är jag svag för sötsaker, rör gärna i grytor och dricker ett glas vin till. Jag älskar att baka. Under en lång tid undvek jag bakning just för att det anses fel av många att äta saker (sötsaker) ur ett GI-perspektiv, tills jag insåg att vaddå!? jag lever i världen, jag har det här livet och tiden rusar, så varför inte passa på att stanna upp och... NJUTA! Jag försöker göra det jag mår bra av. God mat. Motion. Bakning. Läsa intressanta populärvetenskapliga böcker. Skriva. Skapa. Måla. Sjunga. Jag vill göra det bästa av den tid på jorden jag har tilldelats! Och om kakor gör mig lycklig...

RSS 2.0